دسته‌بندی نشده

مبدل حرارتی

مبدل حرارتی

مبدل حرارتی سیستمی است برای انتقال حرارت بین دو یا چند سیال (گاز،مایع)می باشد.در اصل سیال های حرارتی هم در سرمایش و هم در گرمایش به کار برده می شوند.سیال هایی که در مبدل ها جاری هستند عمدتا برای جلوگیری از اختلاف ، توسط دیواره جامدی از همدیگر جدا می شوند و البته در بعضی از مبدل های حرارتی این امکان وجود دارد که جریان های سیال می توانند مستقیما با هم در تماس باشند.
انواع مبدل های حرارتی عبارتند از :
۱.مبدل های حرارتی لوله ای دوبل
۲.مبدل حرارتی پوسته و لوله
۳.مبدل حرارتی صفحه ای
مبدل حرارتی لوله ای دوبل
مبدل های حرارتی لوله ای دوبل ساده ترین مبدل هایی است که از آن در صنعت استفاده می شوند . به آن مبدل های لوله ای نیز گفته می شود . این نوع مبدل ها به دلیل ارزان بودن چه از نظر طراحی و چه از نظر تعمیر و نگهداری انتخاب بسیار مناسبی برای صنایع کوچک است . مبدل لوله ای در ساده ترین حالت آن شامل دو لوله با قطرهای متفاوت است که لوله کوچکتر به صورت هم مرکز درون لوله دیگر قرار می‌گیرد در حالتی که یکی از سیال ها درون لوله کوچکتر و دیگر سیال در فضای حلقوی بین دو لوله جریان می یابد.

کاربرد مبدل های حرارتی لوله ای:
این مبدل ها برای کاربردهایی مناسب هستند که نرخ جریان سیال های عبوری کم بوده و تغییرات دمایی زیادی مدنظر می باشد و یا انتقال حرارت کمی برای نرخ جریان زیادی مورد نیاز است . البته این در صورتی منطقی است که با توجه به ابعاد مبدل های لوله ای فضای کافی برای استفاده از آن ها وجود داشته باشد . لازم به ذکر است که برای ایجاد ظرفیت های بیشتر ، چندین واحد مبدل لوله ای را به صورت سری یا نواری با یکدیگر به شکل عمودی نصب نمود .این مبدل ها در صنایع غذایی و همچنین تهویه مطبوع بیشترین کاربرد را دارند .
مبدل حرارتی پوسته و لوله
این مبدل یکی از رایج ترین انواع مبدل در صنایع مختلفی همچون تهویه مطبوع و برودت صنعتی ، مبدل های حرارتی پوسته و لوله می باشد .این مبدل ها از تعدادی لوله تشکیل می شود که درون پوسته ای استوانه ای قرار می گیرند .

دوجریان سیال با دماهای اولیه متفاوت وارد مبدل می شوند .یکی از آن ها از درون لوله ها و دیگری از درون پوسته عبور می کنند .هر یک از این سیال ها می توانند از گازها و یا مایعات باشند و امکان دارد که هر کدام از درون لوله یا پوسته جریان پیدا کنند .

کاربردهای مبدل های حرارتی صفحه ای :
کاربرد مبدل های حرارتی صفحه ای واشردار :
بازیابی حرارت ،HVAC ، صنایع گوناگون از جمله مواد غذایی و …
کاربرد مبدل های حرارتی صفحه ای لحیم کاری شده :
هیت پمپ ،چیلر ،سیستم سرمایش و گرمایش منطقه ای به عنوان واحد رابط حرارتی و …
کاربرد مبدل های حرارتی صفحه ای جوشکاری شده :
نیروگاه های تولید برق ،پالایشگاه های نفتی و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *