دسته‌بندی نشده

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت یک سیستم تهویه مطبوع می‌باشد که از ۲ واحد داخلی و خارجی تشکیل شده است.
واحدداخلی داکت اسپلیت شامل دستگاه هواساز و کانال ها می باشد ، واحد خارجی آن مجموعه کندانسینگ است.
داکت اسپلیت یک سیستم تهویه لوکس ، زیبا و با کیفیت است.سیستم داخلی آن به صورت توکار و واحد خارجی آن مشابه اسپلیت های گازی ، برروی دیوارهای بیرونی یا بر روی پشت بام ها به صورت روزگار قرار می گیرد.

نحوه عملکرد داکت اسپلیت:

داکت اسپلیت ها نیز مانند بسیاری از سیستم های سرمایشی براساس سیکل تبرید تراکمی عمل می کند.کار اصلی واحد داخلی این سیستم توسط هواساز انجام می شود؛در جایی که مبرد خنک شده در مجموعه کنداسینگ از طریق لوله مسی وارد کویل سرمایش می شود.از طرف دیگر هوای تازه پس از تصفیه و کاهش رطوبت از کویل عبور کرده و گرمای آن توسط مبرد جذب می شودو از طریق کانال ها پس از کاهش دما ، هوا با دمیدن فن به فضاهای مختلف داخلی منتقل می‌شود .در نتیجه دما و رطوبت محیط مورد نظر را به شرایط مطلوب می رساند.

انواع داکت اسپلیت:

داکت ها به ۲نوع اینورتر و معمولی که هر دوی آن در فروشگاه الو مهندس موجود می باشد،تقسیم می شود. اینورتر موتور دستگاه با توجه به شرایط دمایی ، در زمانی که محیط گرم باشد دور موتور بالا رفته و زمانی که هوا خنک باشد دور موتور به صورت خودکار پایین می آید.زمانی که دور موتور بالاتر می رود سرعت سرد کردن اینورتر بیشتر می‌شود.

داکت اسپلیت معمولی:

دور موتور در  داکت های معمولی ثابت است. زمانی که دمای هوا به دمای تنظیم شده برسد موتور خاموش می سود و دوباره با گرم شدن هوا به صورت خودکار روشن می شود.این مسئله باعث می شود مصرف انرژی افزایش یابد.طول عمر داکت معمولی نسبت به اینورتر کمتر است؛با توجه به اینکه قیمت  اینورتر بالاتر است ولی مصرف انرژی آن کمتر است و سرعت سرمایش و گرمایش بالاتر است.

گرمایش داکت اسپلیت ها به ۲ روش انجام می شود که عبارتند از:

۱.استفاده از کویل آب گرم:

با قرار دادن کویل آب گرم در قسمت هواساز و عبور آب خروجی از دیگ یا آب گرم شده توسط انرژی خورشیدی از کویل می‌توان گرمایش لازم برای فضای داخلی را با وجود خاموش بودن مجموعه کندانسینگ تامین کرد. البته برای گرمایش محیط های با متراژ بالا این سیستم پاسخ گو نیست و باید در کنار آن از سیستم پکیج یا موتورخانه استفاده کرد.

۲.سیکل معکوس تبرید:

این سیکل در حقیقت همان سیکل تبرید است که جهت حرکت مایع مبرد معکوس شده است. در این سیکل مبرد داغ خروجی از کمپرسور به جای ورود به کندانسور ( مجموعه کندانسینگ) ، وارد کویل های هواساز می‌شود و هوای عبوری از کانال ها را گرم کرده و در اتاق ها توزیع می‌کند.

مزایای داکت اسپلیت:

۱.کاهش مصرف انرژی
۲.کاربرد گرمایشی
۳.گرمایش با کویل آب گرم
۴.کنترل مجزای دما در داکت اسپلیت های جدید
۵.کانال کشی کمتر
۶.هزینه خرید و نگهداری مناسب
۷.توزیع دمای یکسان
۸.کیفیت بالای هوا
۹.استقلال سیستم تهویه مطبوع
۱۰.بازدهی خوب
۱۱.زیبایی پنل های
۱۲.تعداد کندانسینگ یونیت کمتر

معایب داکت اسپلیت:

۱.عدم منطقه بندی دمایی
۲.سروصدای زیاد
۳.هدررفت انرژی
۴.سقف کاذب
۵.محدودیت فضای قابل پوشش
چگونه یک داکت اسپلیت مناسب انتخاب کنیم؟
۱.بودجه پیشنهادی (توانای مالی)
۲.چیدمان و معماری منزل
۳.نیاز به یک سیستم تهویه مطبوع با ماندگاری بالا
کارشناسان الو مهندس در خدمت شما هستند تا پس از بررسی موارد بالا یک ظرفیت سرمایشی مناسب با توجه به متراژ خانه برای شما در نظر بگیرند.

اصرار بر نصاب حرفه ای:

همان طور که گفته شد، سیستم های داکت ها برای خانه ها با چیدمان های مختلف قابل استفاده است. با وجود انعطاف پذیری بسیار زیاد این سیستم، در صورت نصب نادرست این امکان وجود دارد که هم عملکرد تهویه مطبوع سیستم افت پیدا کند و هم به معماری خانه آسیب وارد کند.

برای دست یابی به حداکثر سرمایش، گرمایش و بازدهی انرژی، لازم است که از نصاب متخصص و باتجربه استفاده شود.
نصاب حرفه ای را از الو مهندس بخواهید.

ویژگی های یک داکت اسپلیت خوب:

۱.تکنولوژی به کار رفته در دستگاه
۲.نحوه ی اجرا و یا نصب دستگاه
۳.ظرفیت دستگاه
۴.نوع کمپرسور دستگاه
چهار مورد بالا که ذکر شد از ویژگی های مهم یک داکت اسپلیت خوب هستند که هنگام خرید شما عزیزان باید به آنها توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *