دسته‌بندی نشده

فن کویل چیست؟

فن کویل چیست؟

نوعی دستگاه سرمایشی و گرمایشی است که در فصل گرما و سرما دمای دلخواه را تأمین می کند.فن کویل از یک مبدل حرارتی و یک فن تشکیل شده است.این دستگاه در ساختمان های مسکونی ، تجاری ، صنعتی و… به عنوان بخشی از سیستم تهویه می باشد ،که قابلیت های گوناگونی دارد.در برخی از فن ها مبدل حرارتی آن به صورت گرم یا سرد است ولی در برخی دیگر هردو مبدل را دارند.
فن کویل در فصل سرما هوای گرم را وارد محیط می کند و در فصل گرم با دمیدن هوای خنک دمای محیط را متعادل می کند.

کاربرد فن کویل:

مهم‌ترین کاربرد این دستگاه زمانی است که بخواهیم حرارت هر فضا را جداگانه کنترل کنیم. این دستگاه باعث جلوگیری انتقال آلودگی بین اتاق ها نیز می شود.
استفاده از فن کویل در هتل ها و ادارات بسیار رایج تر است اما برای بیمارستان ها مناسب نمی باشد.شما می توانید با مشاوره رایگان ، از کارشناسان الو مهندس بخواهید مناسب ترین آن را برای محیط شما معرفی نمایند.

عملکرد دستگاه به چه صورت می باشد؟

در تابستان آب سرد تولید شده توسط چیلر و در زمان زمستان آب گرم که توسط دیگ یا پکیج تولید می شود.

در لوله های دستگاه به حرکت در می آیند و هوای اتاق و محیط توسط فن به درون دستگاه کشیده شده و با حرکت روی کویل ها به دمای مورد نظر رسیده و هوای مطلوب را از طریق کانال ها و دریچه وارد محیط ساختمان می کند.

انواع فن کویل:

۱.بن کویل سقفی
۲.ایستاده
۳.دیواری
۴.زمینی
۵.کاستی
۶.کانالی

فن کویل سقفی :

فن کویل سقفی خود به ۲ دسته ی توکار و روکار تقسیم می شود.مدل توکار به دلیل اینکه توکار است فضای محیط را اشغال نمی کند در نتیجه صدای آن نیز کم می باشد.این مدل اکثرا بالای در ورودی هر فضا و زیر سقف کاذب نصب می شود.

مدل روکار درواقع دستگاهی با یک کابین است که برروی سقف نصب می گردد.

فن کویل ایستاده :

این نوع مشابه اسپلیت های ایستاده یا پرتابل می باشند.حجم زیادی دارند و بزرگ هستند و به دلیل اینکه بازدهی بالایی نیز دارند از آنها در کارخانه ها یا محیط های بزرگ استفاده می کنند.مدل ایستاده هوا از بخش پایین آن دریافت می شود و بادخنک یا گرم از قسمت بالای آن به فضای محیط پرتاب می شود.

مدل دیواری:

فن کویل های دیواری نیز شباهت فراوانی به اسپلیت ها دارند؛به همین دلیل جایگزین مناسبی برای نصب به جای آنها می باشد.این نوع دستگاه به دلیل نصب بر دیوار فضای کمتری را اشغال می کند و ظرفیت کم تری نیز دارند.بنابر این مناسب محیط های کوچک است. مدل دیواری نصب و سرویس آسانی دارد با این وجود قیمت این مدل به نسبت بالا می باشد.

مدل زمینی:

این دستگاه برروی زمین قرار می گیرد،در گذشته از آن بیشتر استفاده می کردند اما امروزه مدل اتوماتیک آن بسیار پرطرفدار شده است. مدل زمینی مانند سقفی روکار ،فضای محیط را اشغال می کند که این مورد از معایب آن محسوب می گردد.مدل زمینی دارای ۲مدل بالازن و روبه رو زن می باشد.از فن کویل زمینی بیشتر در اداره ها و بانک ها استفاده می کنند ،به دلیل اینکه کم صدا هستند و هزینه سرویس آن کمتر است و تعمیرش راحت تر می باشد.

مدل سقفی کاستی:

مدل کاستی، نوعی دیگر از فن کویل های سقفی است که بر خلاف سایر مدل های سقفی توکار در وسط سقف قرار می‌گیرد و به کمک پنجره‌ها هواگیری را انجام می‌دهد.

۲نوع سقفی کاستی وجود دارد که عبارتند از :

  1. فن کویل کاستی یک‌طرفه: این مدل به دلیل پرتاب باد از یک جهت بیشتر در فضاهای مسکونی و کوچکتر استفاده می‌شود و معمولا به دلیل یک طرفه بودن آن در گوشه سقف نصب می‌شود.
  2. مدل کاستی چهارطرفه: این نوع از چهار جهت مختلف برای پرتاب هوای سرد و یا گرم استفاده می کند و در از وسط دستگاه عملیات مکش را انجام می‌دهد. تنظیم فن کویل کاستی چهارطرفه معمولا از طریق کنترل از راه دور انجام می‌شود و به دلیل نوع پرتاب باد، در وسط سقف نصب می‌شود.

مدل کانالی:

فن کویل کانالی یک مدل توکار  سقفی بوده، که مسیر ورود و خروج هوا در آن به کمک کانال است. مدل کانالی می‌تواند جریان هوا را با فشار زیادی تولید کند؛ به همین دلیل به آن فن کوئل کانالی پرفشار هم گفته می‌شود. این مدل نیز در سقف کاذب نصب می‌شود.
از جمله مزایای مدل کانالی می‌توانیم به تامین ظرفیت‌های هوادهی بالا و استفاده از هوای تازه اشاره کنیم، زیرا که این نوع ، دارای قدرت پرتاب بیشتر و قوی‌تری می‌باشد. به همین دلیل در فضاهای بزرگ، به جای استفاده از انواع سقفی توکار، از مدل کانالی استفاده می‌شود.
شما می‌توانید جهت نصب، سرویس و تعمیر فن کویل، از متخصصین “الو مهندس” کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *