دسته‌بندی نشده

اسید شویی منابع کویلی

اسید شویی کویلی

علت تشکیل رسوب بر روی کویل چیست؟
در آب های شهری که وارد منبع کویل دار می شود محلول های زیادی وجود دارد که مجموع آن TDS می باشد اما همه ی این ها باعث رسوب نمی شود.سختی آب است که باعث تشکیل رسوب می شود.
گرم کردن آب در آن یون های کلسیم و منیزیم به صورت بی کربنات وجود دارد که باعث تشکیل رسوب بر روی کویل می گردد.هرچقدر اختلاف دمای آب سرد ورودی و دمای آب داخل کویل بیشتر باشد تولید رسوب نیز بیشتر می گردد.سختی آب ، میزان مصرف آب ، محاسبه دقیق منبع کویل دار و کویل آن می تواند در سرعت تشکیل رسوب موثر باشد.

چه زمانی به اسید شویی منابع کویلی نیاز است؟
۱.ایجاد خوردگی و پوسیدگی کویل
۲.رسوب باعث ایجاد یک لایه عایق بر روی کویل و جلوگیری از تبادل حرارت بین آب یا بخار موتورخانه و آب داخل منبع کویل دار است.
پس می توان نتیجه گرفت که با ایجاد رسوب بر روی کویل ظرفیت آب گرم مصرفی نیز کاهش می یابد.این موضوع را مصرف کنندگان به راحتی می توانند لمس کنند .البته به شرط اینکه ظرفیت منبع کویل دار به درستی محاسبه کند ، این به این معنا می باشد که سرد شدن آب در اوج مصرف تنها دلیل بر رسوب دار بودن کویل نیست .اما اگر قبلا منبع کویل دار به راحتی جوابگوی تامین آب گرم بوده ولی به تازگی توانش کمتر شده دلیل محکمی بر وجود رسوب می باشد .
اسید شویی منبع کویلی معمولا در بازه زمانی یکسانی تکرار می گردد و زمان اسید شویی بر حسب تجربه قابل پیش بینی می باشد .
بازه زمانی آن ۱الی ۲ساله می باشد .

اما این امکان وجود دارد این بازه از ۶ ماه تا ۴سال نیز متغییر باشد که آن بستگی به میزان سختی مصرف دارد .
کوتاه بودن این دوره یعنی ۶ ماه باعث آسیب به کویل بوده و ممکن است دو عامل زیر را داشته باشد :
۱.کم بودن ظرفیت کویل یا منابع کویل دار
۲.سختی بیش از حد آب ورودی
اسید مورد استفاده در اسید شویی:
بهتر است برای اسید شویی از اسیدهای مخصوص مس استفاده شود و همچنین از اسیدهایی که دارای اینهیبیتور هستند.تا مانع از خوردگی فلز مس شوند .
بهتر است اسید کم کم به آب اضافه شود و بر اساس میزان رسوب باقی مانده و PH محلول اسید اضافه گردد. اگر به یکباره کویل را در محلول اسید قوی فرو ببرید احتمال دارد کویل سوراخ گردد.بهتر است این کار انجام نگردد زیرا تمام سطح کویل بطور یکنواخت رسوب ندارد و اسید قوی به سرعت رسوب مناطق کم عمق را از بین میبرد و باعث تخریب یک لایه ای از مس می شود.

اینهیبیتورها باعث کاهش خوردگی در یک فلز خواص می گردند ولی به صورت کلی آن را متوقف نمی کنند .بعد از اسید شویی حتما کویل به خوبی باید آبکشی گردد و ترجیحا با مواد خنثی کننده اسید باقی مانده زدوده شود.

کارشناسان و متخصصان مجرب و متعهد “الو مهندس”  در خدمت هموطنان گرامی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *