دسته‌بندی نشده

عایق الاستومری

عایق های الاستومری
یکی از کاربردی ترین عایق های مورد استفاده در تاسیسات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع ساختمان عایق های الاستومری   می باشد.
علاوه بر افزایش بازدهی این نوع عایق ها با ضریب هدایت حرارتی بسیار پایین در سیستمهای تهویه ی مطبوع، موجب افزایش بهره وری انرژی و حذف رطوبت ناخواسته می شود.یکی از مواد تشکیل دهنده ی عایق های الاستومری گاز ازن می باشد و از چهل  سال گذشته در سطح گسترده ای در کشورهای  متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. فرمولاسیون این کالا به گونه ای طراحی شده است که دارای خاصیت خود خاموش شوندگی می باشد یا به عبارت دیگر  با کنار رفتن شعله از سوختن ادامه پیدا نکرده  و خاموش می گردد.
عایق های الاستومری سلول بسته، تجربه موقعی به عنوان عایق های حرارتی و برودی در تاسیسات مکانیکی  داشته . از آنجایی که این نوع عایق ها، مزیت های زیادی نسبت به عایق های پشم شیشه و پشم سنگ دارند، امروزه به نقش مهمی در صنعت انباشت آلودگی و رطوبت مقاوم دارند، و کمک به  مقابله با رشد عوامل بیماری زا و قارچی می شوند. همچنین به دلیل سطح مقاومی که عایق های الاستومری دارند در مقایسه با عایق های پشم شیشه و پشم سنگ دارای مقاومت بیشتری از نظر سوراخ شدن هستند.
عایق های الاستومری ، گرچه نسبت به پشم سنگ و یا پشم شیشه قیمت بالاتری دارند، ولی به دلیل بی نیاز بودن از پوشش مضاعف برای کاربردهای دمای پایین بسیارمقرون به صرفه می باشند. پایداری بسیار بالایی دارند.
این گونه عایق ها، ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی داشته و انعطاف پذیر می باشند و برای محیط های که فضای کاری کمی داشته باشند بسیار مناسب هستند.
ضخامت های پیشنهادی برای عایق کاری کانال هوا
شرایط
دمای داخلی داکت
شرایط معتدل
دمای26درجه c-رطوبت نسبی50%:9mm-13mm-19mm-25mm
شرایط معمولی
دمای30درجه c-رطوبت نسبی70% :13mm-19mm-25mm-32mm
شرایط سخت
دمای32درجهc -رطوبت نسبی80%:13mm-19mm-25mm-32mm-50mm
شرایط بسیار سخت
دمای32 درجهc-رطوبت نسبی85% :25mm-25mm-32mm-38mm-50mm
مزایای عایق های الاستومری
مقاوم در مقابل گردو خاک، رطوبت و بخار آب در نتیجه مقاوم در مقابل آلودگی های بیولوژیکی -پایداری زیاد- مقاوم در مقابل اوزون و ماوراء بنفش
– مقاوم در مقابل خوردگی -ضریب انتقال حرارت بسیار پایین – نصب آسان -بدون فیبر و بدون تولید ریز گرد و غبار – انعطاف پذیر – غیرسمی
قابلیت چسبندگی و پذیرش رنگ مقاوم در مقابل فشار و ضربه -فوم پلی اتیلن به دلیل ساختار متخلخل ، عدم تاثیر بر لایه اُزن و سازگار با محیط زیست -مقاوم در برابر رشد قارچها و حشرات موذی -مقاوم در برابر مواد شیمیایی -عدم ایجاد گرد و غبار در محیط-عدم جذب و نفوذ رطوبت

کاربردها
1-کاربری بسیار مناسب عایق های سلولی انعطاف پذیر، در سیستم های تهویه مطبوع ،گرمایش و سرمایش کانال آب و هوا و خنک ساز ها مشهود است.
2- مواد الاستومری برای کاربردهایی که در آنها چرخه های حرارتی از گرم به سرد و بلعکس به طور مرتب وجود دارد بسیار مناسب اند.
3- در صورت داشتن ضخامت مناسب، می توان از این عایق ها در فرایند های فوق سرد نیز استفاده کرد هر چند احتمال خرد شدن عایق وجود دارد.
4- عایق کاری تاسیسات موتور خانه بیش از بیست درصد از مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهد. اتلاف حرارت از لوله ها و کلکتورهای آب گرم، منابع ذخیره آب، مبدل ها و دیگ های آبگرم با دمای سطح بالا صورت می پذیرد، با استفاده از عایق های الاستومری می توان سطوح مختلف را عایق کاری نمود. بدین منظور، جهت عایقکاری کانالها مخزن و لوله های بزرگ تر از 2 اینچ از نوع ورقه ای (رول) و در ضخامتهای مختلف استفاده می شود. این عایق از مزایای منحصر بفردی اعم از مقاومت حرارتی بالا، مقاومت در برابر جذب رطوبت،سهولت نصب و … نسبت به عایق های معدنی نظیر پشم شیشه برخوردار است. عایق های ورقه ای به صورت ساده، پشت چسبدار، پشت چسبدار، پشت آلومینیوم، پشت چسبدار پشت آلومینیوم می باشد.
این عایق با استفاده از چسب براحتی بروی جدار مورد نظر نصب می شود و با استفاده از نوار درزگیر در خط تلاقی دو سر عایق درزبندی می شود. در صورت استفاده از این عایق در محیط خارج ساختمان، از نوع پوشش دار آلومینیوم/پلی اتیلن استفاده میشود تا در برابر نور خورشید مقاوم باشد.
انواع فوم لوله از سایز 16 تا 75 mm
انواع فوم کف با ضخامت 5 الی 30 mm
انواع فوم روکش متالایزدار

بیشترین موارد استفاده از عایق الاستومری:

  • خطوط لوله سرد و گرم
  • کانال‌های تهویه مطبوع
  • سیستم‌های تبردی
  • سیستم‌های گرمایشی
  • مخازن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *