دسته‌بندی نشده

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی:

در ساختمان هایی که دارای لوله کشی آتش نشانی هستند، شاهد وجود جعبه های آتش نشانی به عنوان بخشی از شبکه اطفاء حریق هستیم. این جعبه ها بسته به کاربرد و محل قرار گیری انواع مختلفی دارد. انواع مختلف  این جعبه ها دارای محتویات و طرز استفاده مختلفی نیز هستند.
در بازار انواع مختلفی از جعبه های آتش نشانی را میتوان خریداری نمود. در صورتی که همه این جعبه ها استاندارد نیستند و شاید در ظاهر اقتصادی باشند، اما لزوما کیفیت مورد تایید را ندارند.
اصلی ترین مشکل جعبه های غیر استاندارد نداشتن کارایی مورد نظر برای اطفاء حریق است.مکش آب از لوله ها به میزان لازم انجام نمی گیرد، استفاده از شلنگ داخل جعبه با مشکل مواجه می شود. این اتفاق هزینه های سربار زیادی برای مالک ساختمان به بار خواهد آورد. هزینه کم برای خرید جعبه غیر استاندارد، در آینده مالک را با هزینه های هنگفت مالی و جانی مواجه خواهد کرد.

ساختار :

اغلب جنس آنها از فولاد یا آهن می باشد.البته انواع دیگری مانند جعبه فایرباکس از جنس فایبرگلاس و گاهی استیل و کروم نیز تولید می‌گردد. این جعبه ها محفظه ای تو خالی است که جهت نصب تجهیزات اطفاء حریق در ساختمان ها نصب می گردد. لوله کشی آتش نشانی در ساختمان‌های مسکونی پنج طبقه یا هفت طبقه به بالا صورت می‌گیرد. لوله کشی آتش نشانی آب را از طریق اسپرینکلر و جعبه آتش نشانی به محل های اطفاء حریق میرساند.

اسپرینکلر چیست؟

اسپرینکلر آتش نشانی در سقف نصب می شود و در هنگام اطفاء حریق به صورت اتوماتیک و با شکستن کپسول آب را به محل آتش سوزی اسپری می‌نمایند.

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه ها در محل های مناسبی بسته به طراحی ساختمان نصب می گردد و داخل آن انواع مختلفی از شلنگ و قرقره وجود دارد.و به ۲ گروه توکار و پرکار تقسیم می‌شوند.

جعبه های آتش نشانی بسته به نوع کاربرد و محل نصب، به ۲ گروه کلی تعریف می شوند:

  1. جعبه فایرباکس
  2. جعبه فایر هوزریل

    جعبه فایرباکس :

    جعبه فایرباکس که خود شامل دو نوع روکار و توکار است ، معمولاً در محل‌های عمومی ساختمان مانند پارکینگ و مشاعات نصب می گردد. نوع شلنگ داخل جعبه فایرباکس با انواع دیگر که روبروی واحد ها نصب می گردد، متفاوت می باشد.

    جعبه فایرباکس شامل یک قرقره و ۱۷ الی ۲۰ متر شیلنگ برزنتی سایز ۵ آتش نشانی و یک شیر فلکه ۴۵ درجه با سایز ۵ می باشد. شیر فلکه توسط هیدرانت به شیلنگ متصل می گردد.
    سر دیگر شیلنگ آتش نشانی دارای هیدرانت استاندارد می باشد، تا قابل اتصال به شیلنگ اضافه یا شیلنگ ماشین آتش نشانی باشد.
    جعبه فایر هوزریل که به علت عدم شناخت بعضی همکاران تاسیساتی و مهندسین پروژه، جعبه فایرباکس خوانده می شود دارای تفاوت در محتویات داخل می باشد.
    جعبه فایر هوزریل در واقع نوعی جعبه آتش نشانی است که جهت کاربرد افراد غیرمتخصص جلوی واحد ها طراحی گردیده است. جعبه فایر هوزریل نوع شلنگ ساده تری دارد تا در موقع اطفاء حریق، ساکن ساختمان که ممکن است غیر فنی و حتی یک خانم یا کودک باشد، بتواند با کاربری ساده از شلنگ آتش نشانی استفاده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *