دسته‌بندی نشده

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر چیست؟

در مکان هایی مانند کارخانه‌ها، انبارها، مراکز بهداشتی، ساختمان‌های تجاری و فضاهای اداری گرمای ناخواسته زیادی تولید می شود که لازم است از محیط حذف شود؛برای از بین بردن این گرما می توان از چیلرهای خنک‌کننده که از هوا یا آب برای خنک کردن استفاده می‌کنند، کمک گرفت.
۴بخش اصلی چیلر تراکمی عبارت است از:
کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط، اواپراتور و تعدادی وسایل کنترل است. اما اجزای چیلرهای تراکمی به عنوان ماشین های پیچیده تنها به این اجزا محدود نمی شود و بخش های خرد و کلانی در ساختار یک چیلر تراکمی وجوددارد.

چیلر تراکمی چگونه کار می کند؟

کمپرسور از مهم‌ترین بخش چیلر تراکمی است.کمپرسور بخار مبرد با درجه حرارت و فشار کم را گرفته و آن را به بخار دما و فشار بالا تبدیل می‌کند؛ بعد از آن این بخار دما و فشار بالا وارد کندانسور می‌شود و در آنجا گرما به هوا یا آب منتقل می‌شود؛ وقتی گرما از سیستم حذف شد، انرژی ذخیره شده در گاز با فشار بالا آزاد شده و مبرد تبدیل به یک مایع بسیار داغ می‌شود.
این مایع داغ سپس از کندانسور خارج و وارد دریچه انبساط و در آنجا دچار افت فشار می‌شود؛ این شرایط باعث تبخیر شدن بخشی از مایع مبرد می‌شود و این تبخیر باعث کاهش دمای جریان مبرد است؛ مبرد در خروجی شیر انبساط، یک مایع دو فاز با درجه حرارت پایین است؛ این سیال دو فازی در مرحله بعد وارد اواپراتور می‌شود و در معرض گرما قرار می‌گیرد؛ گرمایی که مبرد از منبع در طول انتقال حرارت دریافت می‌کند باعث تغییر فاز آن شده و دمای پایین و گاز کم فشار وارد کمپرسور می‌شود و چرخه را کامل می‌کند.

انواع چیلر تراکمی بر اساس نوع کمپرسور:

انواع چیلرهای تراکمی بر اساس نوع کمپرسور در گروه‌های مختلفی همچون چیلرتراکمی با کمپرسور سیلندر-پیستونی، گریز از مرکز، دوار، حلزونی و اسکرال طبقه‌بندی می‌شوند. هر کدام از این سیستم‌ها با توجه به اندازه، سر و صدا، کارایی و فشار، متناسب با محیط انتخاب می‌شود.

پیستونی:

کمپرسور پیستونی یک کمپرسور با جابجایی مثبت است که از پیستون‌هایی که توسط میل لنگ رانده می‌شوند برای تحویل گازها با فشار بالا استفاده می‌کند؛ گاز ورودی، وارد مکش منیفولد می‌شود, سپس به سیلندر تراکم انتقال پیدا می کند که در آن توسط یک پیستون با حرکت رفت و برگشتی از طریق میل‌لنگ فشرده می‌شود و سپس تخلیه می‌شود.

اسکرول:

کمپرسور اسکرول دو مدل دارد؛ یک مدل از آن فقط یک بخش مارپیچ دارد و مدل دیگر دو بخش مارپیچ دارد.
مدلی از اسکرول که از دو بخش مارپیچ تشکیل شده است، یک بخش مارپیچ در حال حرکت است، در حالی که دومی ثابت است (متصل به بدنه کمپرسور است). بخش مارپیچ که متحرک است در مسیری به مرکزیت بخش ثابت حرکت می‌کند و می‌چرخد؛ بخش در حال حرکت به میل لنگ کمپرسور متصل است.

حلزونی:

در کمپرسور پیچی یا حلزونی عمل مکش و دهش توسط دو مارپیچ حلزونی درگیر باهم صورت میگیرد. در این گونه کمپرسور گار دربین فضاهای دومارپیچ متراکم شده و با فشار از سوپاپ دهش خارج می شود. این گونه کمپرسورها نیز برای استفاده در ظرفیت های بالا مناسب هستند.

دوار:

کمپرسور روتاری مانند کمپرسور هوا یک مدل از کمپرسورهای گاز است که از مکانیزم چرخشی تغییر مکان مثبت استفاده می‌کند؛ این مدل از کمپرسور در سیستم‌های کوچک کاربرد دارد.
کمپرسورهای پیچ روتاری نیز کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند. دو روتور پیچ‌دار در جهت مخالف می‌چرخند و بخار مبرد را به دام می‌اندازند و حجم مبرد را در امتداد روتورها تا نقطه تخلیه کاهش می‌دهند.

سانترفیوژ:

کمپرسور سانترفیوژ یا گریز از مرکز، نوعی کمپرسور دینامیکی با طراحی شعاعی است؛ این مدل از کمپرسورها با انتقال سرعت یا انرژی پویا و با استفاده از یک پروانه چرخان و تبدیل آن به انرژی فشار، فشار مبرد را افزایش می‌دهند.

برخلاف کمپرسورهای دیگر که با یک جریان ثابت کار می‌کنند، این مدل از کمپرسورها با فشار ثابت کار می‌کنند و عملکرد آن تحت تأثیر عوامل خارجی مانند تغییر دمای ورودی است.
هوا با پره‌های شعاعی به مرکز یک پروانه چرخان کشیده می‌شود و توسط نیروی سانترفیوژ به سمت مرکز سیستم فرستاده می‌شود. این حرکت شعاعی هوا منجر به افزایش فشار و تولید انرژی جنبشی می‌شود. قبل از هدایت هوا به مرکز پروانه، انرژی جنبشی نیز با عبور از دیفیوزر و ولت به فشار تبدیل می‌شود.
قیمت مناسب ترین چیلر را از الو مهندس بخواهید

چیلر تراکمی بر اساس نوع کندانسور به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

۱.کندانسور آب خنک:

خنک کننده مبدل حرارتی است که گرما را از بخار مبرد می‌گیرد و آن را به آبی که از آن عبور می‌کند منتقل می‌کند، با این کار بخار متراکم شده و گرما را به آب جاری در داخل لوله انتقال می‌دهد.

استفاده از چیلر تراکمی با این نوع از کندانسور مزایایی از جمله:

در مواردی که فضا برای تجهیزات خنک کننده هوا محدود باشد، راه حل مناسب یک کندانسور آب خنک است؛
بازیابی و بهبود انرژی گرمایی برای قرار دادن در سایر فرآیندهای گرمایش در یک محیط صنعتی است؛
مقاوم‌تر است و نسبت به کندانسور هوا خنک نیاز کم‌تری به تعویض و جایگزینی قطعات دارد؛
عملکرد خیلی بهتر و کامل‌تر نسبت به کندانسورهای هوا خنک دارد؛
صرفه جویی در مصرف انرژی، امکان قرار دادن آن در فضای بسته و سرعت انتقال حرارت بالاتر همه از مزایای این نوع از ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *