دسته‌بندی نشده

تعمیر و نگهداری تاسیسات

تعمیر و نگهداری تاسیسات

تاسیسات قلب ساختمان محسوب می گردد:زیرا تمام شریان های اصلی ساختمان مانند گاز ، آب ، برق ، گرمایش و سرمایش ساختمان نیز جزئی از تاسیسات ساختمان هستند.برای افزایش رفاه ساکنین و مدیریت ساختمان تعمیر و نگهداری ساختمان از موارد ضروری ساختمان است که باید صورت پذیرد.

چرا باید تاسیسات ساختمان را تعمیر و نگهداری کنیم؟

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در ساختمان هزینه ای برای ساکنین ندارد و در بلند مدت باعث صرفه جویی مالی بسیاری نیز برای ساکنین می گردد.

مهمترین دلایل برای تعمیرات و نگهداری ساختمان عبارتند از:

1.افزایش عمر تاسیسات ساختمان

عمر تاسیسات سیستم ساختمان از عمر خود ساختمان کوتاه تر است و در طول عمر خود ساختمان 2 تا 3 بار سیستم تاسیسات ساختمان تعویض می گردند.هرچقدر نگهداری از سیستم تاسیسات اصولی تر باشد فواصل میان تعویض سیستم تاسیسات نیز بیشتر می گردد و هزینه کمتری برای ساکنین خواهد داشت

2.افزایش رفاه ساکنین:

سلامت سیستم تاسیسات ساختمان تاثیر بسیار زیادی در رفاه ساکنین دارد.تصور کنید یک روز زمستانی سیستم گرمایش ساختمان کار نکند و یا یک روز آب گرم ساختمان قطع گردد در این شرایط مقدار تاثیر گذاری سلامت تاسیسات ساختمان در رفاه ساکگنین را درک خواهید کرد.به عنوان مثال اگر یک سرامیک در کف راهرو کنده شده باشد تاثیر چندانی در رفاه ساکنین ندارد و زندگی افراد مختل نمی شود ولی کافیست یک روز پمپ ساختمان خراب شود و آب قطع شود و یا فشار به طبقات بالا نرسد که در این صورت باعث سلب آسایش ساکنین خواهد شد.

3.صرفه جویی مالی:

خرابی های کوچک در صورتی که به آن رسیدگی شود با هزینه های اندکی برطرف می گردند اما اگر به همین خرابی های کوچک رسیدگی نشود باعث ایجاد خرابی های بزرگتر و بیشتر می گردند.به عنوان مثال اگر خرابی کوچک در چیلر رفع نگردد باعث سوختن کمپرسور می شود و هزینه گزافی را برای کارفرما خواهد داشت.همینطور تعمیرات کوچکی که به صورت جداگانه درخواست تعمیر کار می کنید بیشتر از مبلغی می شود که به صورت ماهانه به تعمیر و نگهداری می دهید. و همچنین باعث صرفه جویی انرژی و در نتیجه باعث کاهش پرداختی قبض ها می گردد.

تعمیر و گهداری تاسیسات ساختمان شامل موارد ذیل می باشد:

1.نگهداری سیستم گرمایشی:

سیستم گرمایشی ساختمان که شامل دیگ یا بویلر ها،موتورخانه،مشعل ها،منبع کویل دار یا دوجداره،گرمایش رادیاتورها،آب گرم ساختمان ویا فن کویل ها و پمپ های سیستم گرمایشی و هر آنچه که به گرمایش و گرم کردن ساختمان مربوط است.

2.نگهداری سیستم سرمایش:

سیستم سرمایش ساختمان می تواند شامل سیستم VRF،چیلرهای تراکمی و جذبیفبرج خنک کننده،هواسازها،پمپ های سیستم سرمایشی و هرآنچه که مربوط به سرد کردن ساختمان است می باشد.

3.نگهداری سیستم های برقی:

سیستم های برقی هر ساختمان می تواند شامل آیفون،روشنایی های ساختمان،تابلوبرق ساختمان و اشکالات برقی داخل موتورخانه و…باشد

4.نگهداری استخرها:

نگهداری و بک واش فیلترهای شنی،تنظیم PH آب،فرآیند کلر زنی و سرکشی منظم به آب،تعمیرات و نگهداری های مربوط به سیستم گرمایشی استخر و تعمیرات و نگهداری سونا خشک و بخار و….می باشد

5.نگهداری سیستم بخار:

از موارد دیگری که در برخی از موتورخانه ها استفاده می شود سیستم بخار می باشد.دیگ های بخار به دلیل دمای بالا و فشار بالای موجود در آن بسیار خطرناک می باشند بانبر این نگهداری سیستم بخار بسیار حائز اهمیت می باشد.نگهداری از دیگ بخار،مشعل های بویلر بخار،منبع بلو دان و منبع کندانس و… از جمله مواردی هستند که در نگهداری سیستم بخار صورت می پذیرد.

کارشناسان و متخصصان مجرب و متعهد “الو مهندس”  در خدمت هموطنان گرامی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *