دسته‌بندی نشده

فروش ،تعمیر و نصب اینورتر

در زمان نصب اینورتر ها باید در گام اول به منوال آن ها مراجعه نمود، زیرا شما اگر هر مدل و برندی را خریداری کنید به همراه آن یوزر منوال یا دفترچه راهنمایی عرضه می شود که تمامی نکات هنگام راه اندازی از محل و نوع پیچ های مورد نیاز جهت نصب تا اندازه قطر کابل های مورد نیاز یا پارامتر های راه اندازی در آن وجود دارد.
آماده سازی محل نصب
نکته بسیار مهم این است که تا جایی که می شود حتما درایور داخل تابلو مجزا نصب شود. چون تابلو هم دمای کاری و رطوبت دستگاه را تا حدی کنترل می کند و هم از خطرات احتمالی و برق گرفتگی اپراتور جلوگیری می کند.

از آنجا که اینورتر ها در زمان کار بسیار گرم می شوند باید تهویه بسیار خوبی داشته باشند. برای نصب اینورتر مخصوصا بیشتر از یک دستگاه هم فاصله آن ها از هم اهمیت پیدا می کند و هم جایگاهشان به نسبت هم .

سیم کشی اینورتر

سیم بندی و وایرینگ اینورتر ها همانند سیستم های دیگر صنعتی به دو بخش مدار فرمان و مدار قدرت تقسیم می شود. همان طور که از نام آن ها مشخص است مدار فرمان همان قسمت فرمانی و کنترلی مدار می باشد که از ولتاژ ها و جریان های کم برای کنترل سیستم کمک می گیرد؛ اما مدار قدرت فقط وظیفه رساندن برق به اینورتر و الکتروموتور را بر عهده دارد.

مدار فرمان اینورتر ها بسته به نوع کارکرد و ارتباطات می تواند متفاوت باشد و شاید بتوان گفت که امکان دارد ده ها و حتی صد ها سیم بندی برای کنترل الکتروموتور و دینام با اینورتر باشد که باید به منوال هر اینورتر مراجعه شود. اما از آن جا که تقریبا در تمامی درایو ها سیم کشی بخش قدرت شبیه می باشد در این بخش به سیم بندی موتور و اینورتر در بخش قدرت سیستم می پردازیم.

مدار قدرت درایو ها هم به دو بخش سیم کشی قبل از اینورتر و سیم کشی موتور تا اینورتر تقسیم بندی می شود که نکات مهم و قابل توجهی دارد.

سربندی موتور با اینورتر

سر بندی بین اینورتر و موتور نکته خاصی ندارد و بین آنها هیچگونه وسیله ای به غیر از سیم نباید وجود داشته باشد، زیرا این کار در بعضی از اینورتر ها باعث خرابی دستگاه خواهد شد. (البته به غیر شرایطی که فاصله موتور و اینورتر زیاد باشد.)

نکته قابل توجه در اینورتر ها این است که ترتیب سیم های ارتباطی بین موتور و اینورتر اهمیتی ندارد و جابه جایی سیم های بین آن ها فقط باعث تغییر جهت گردش موتور می باشد که در سروو موتور ها این گونه نیست و ترتیب سیم بندی بین درایو و موتور آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در اینورتر های تا حدود 20 کیلو وات چون خود درایو بریک یونیت داخلی دارد فقط کافیست که مقاومت ترمز را به پایه های B و P(+) متصل کنیم. انتخاب مقاومت ترمز متناسب موتور هم در منوال آن آمده است که اگر نیاز به ترمز های شدید و یا بار های بسیار سنگین بود میتوان از آن استفاده نمود و در غیر این صورت می توان از آن ها استفاده نکرد.

چرا نصب و راه اندازی درایو به روش صحیح، اهمیت دارد؟

پیش از هر چیز به خاطر بیاورید که برای حل کدام چالش سراغ درایوها رفته‌اید؟ درست است که یکی از مهمترین دلایل استفاده از درایوها صرفه‌جویی در مصرف برق است، اما در کنار این موضوع درایوها طول عمر موتورها را نیز افزایش می‌دهند.

حالا تصور کنید که بدون هیچ آگاهی از سیم‌بندی درایوها به دنبال اتصال آن‌ها به موتور خود باشید. شاید با چند حدس و گمان از عهده این کار برآیید، اما باید واقعیت را بپذیرید که برخی از کارها نیاز به تخصص دارد. بنابراین پیش از آن که آستین بالا بزنید و دست به کار شوید، بهتر است که در این مورد مطالعه داشته باشید.

درایوها به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

VSD: درایوهای کنترل دور سرعت متغیر را با این عنوان می‌شناسند که برای هر دو نوع موتور DC و AC استفاده می‌شود. این نوع درایو در کاربردهای روزانه نیز بسیار به کار گرفته می‌شود.
VFD: همان درایو کنترل دور فرکانس متغیر و از مرسوم‌ترین نوع اینورترها به شمار می‌آید. این درایوها سرعت موتور را از طریق فرکانس و ولتاژ ورودی به موتور کنترل می‌کنند. از این درایو به منظور صرفه‌جویی انرژی در فن‌ها و پمپ‌ها استفاده می‌شود.
VVVF: این درایوها از نوع کنترل دور فرکانس متغیر و ولتاژ متغیر هستند. از این درایوها معمولا در صنایع استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال، صنعت آسانسور و استخراج مواد معدنی. بنابراین حتما متوجه شده‌اید که این درایوها مربوط به کنترل موتورهایی است که با توان بالا مشغول به کار هستند.