دسته‌بندی نشده

تجهیزات برقی

تجهیزات برقی:

شما در هر کجا و یا در هر ساختمانی که زندگی یا کار می کنید برای انجام کارهای مختلف نیاز به برق دارید،همه ی ما می دانیم که این برق از همان ابتدا در این مکان نبوده و از یک مکان مرکزی به اینجا آمده است.این کار توسط یک فرد تکنسین و با تجهیزات برقی انجام می شود؛تا با رعایت اصول ایمنی انجام شود تا به صورت صحیح و استاندارد انجام شود تا برای فرد مشکل به وجود نیاید.

اما موضوع مطلب معرفی تجهیزات بکار رفته در برق ساختمان می باشد؛پس اگر می خواهید بدانید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

معرفی تجهیزات بکار رفته در برق ساختمان:

تجهیزات برق به هر آنچه که بعد از کنتر برق است گفته می شود.تاسیسات برق و هر آنچه که قبل از کنتر است به اصطلاح مربوط به شبکه ی برق می شود.

تجهیزات در تاسیسات برق شامل موارد زیر می شود:
1-تولید کننده مانند جنراتورها
2-انتقال کننده مانند هادی ها ، کابل ها
3-مصرف کننده مانند موتورهای الکتریکی،تلویزیون
4-اندازه گیری و کنترل ماننده کلیدها ، مولتی مترها

تجهیزات عمومی انتقال دهنده :

هادی ها:

تجهیزاتی هستند که وظیفه انتقال انرژی الکتریکی را بر عهده دارند هادی در سیم ها و کابل ها برای ما مهم هستند که هر کدام از این تیپ های هادی ها برای خود پارامتر هایی دارند که با توجه به اون پارامتر ها ما آنها را شناسایی می کنیم ، طراحی میکنیم ، از آنها استفاده می کنیم و سفارش دهیم برای خرید یعنی اینکه ما حتما باید این پارامتر ها را بدانیم تا بتوانیم یک هادی را سفارش دهیم زیرا بدون شناخت این امکان وجود ندارد (مثلا کسی که کاربرد یک قطع در ماشین را نمیداند که نمی تواند آن را سفارش دهد و از آن استفاده کند).
چهار فاکتور اصلی برای شناخت سیم ها عبارتند از:
1-مقطع هادی بر حسب میلی متر مکعب:مقطع هادی در واقع همان سطح مقطع خود قسمت سیم می باشد(همان قسمت که مس یا آلومینیوم یا آلیاژ این دو و یا حتی فولاد است به آن قسمت را مقطع هادی می گویند)
2-مفتول یا رشته ای بودن: سیم به صورت یک میله است یک مغزی کامل که هیچ رشته ای ندارد و یکپارچه از جنس فلز است که معمولا این تیپ سیم ها هدایت بالا تری دارند نسبط به نوع رشته ای و از لحاظ مقررات ملی نیز ما حتما باید تا مقطع 10 میلی متر را از نوع مفتولی استفاده کنیم و اگر جایی امکان پذیر نبود شما می توانید از رشته ای استفاده کنید.
3-رنگ سیم: رنگ های سیم ها هر کدام یک معنی دارند مثلا سیم سبز زرد برای حفاظتی ارت استفاده می شود (مثلا اگر شما به این سیم فاز وصل کنید در جایی دیگر مثلا سیم کشی که میاد برق وصل کند ممکن است بدون حفاظت به آن دست بزند و دچار برق گرفتگی شود) بنابراین رعایت رنگ سیم بسیار مسئله ی مهمی می باشد و مقررات ملی نیز برای آنها محدوده ایجاد کرده است.
4-جنس هادی: که جنس هادی می تواند آلمینیوم ، مس ، نقره ، آلیاژ مس و آلومینیوم ، ترکیبات فولاد داشته باشد و… که جنس هادی خیلی مسئله ی مهمی می باشد که معمولا مس استفاده می شود.
کابل ها: مورد بعدی کابل ها هستند در واقع کابل ها برای انتقال جریان های بالاتر (جریان هایی که سیم ها قالب آن ها نیستند)استفاده می شود که استاندارد (آی سی) می گوید که شما باید در مقاطع بالاتر از 16 میلی متر مربع حتما باید از کابل استفاده کنید (که البته در جاهایی استثنا وجود دارد).

مشخصات کابل ها عبارتند از:

1-مقطع هادی یا هادی ها بر حسب میلی متر مربع: که مقطع آنها تعریف شان مانند سیم ها است ولی چون چندتا هادی ممکن است داشته باشند امکان وجود دارد که مقطع آنها یکسان نباشد.

2-تعداد هادی ها:کابل ها با تعداد هادی های متفاوتی ما داریم مثلا ما کابل چهار رشته ، دو رشته و… داریم(که مثلا دو رشته برای برق تک فاز مورد استفاده قرار می گیرد).
3-جنس عایق: جنس عایق خیلی مهم است عایق های مختلفی وجود دارد مثل پلی اتیلن ، پی وی سی و… (ممکن است که یک سسیم چند مرحله عایق داشته باشد).
4-جنس هادی:که همان طور که گفتیم هادی می تواند جنس متفاوتی داشته باشد.
5-حفاظت و سایر متعلقات: هادی ها می توانند حفاظت از لحاظ الکتریکی یا مکانیکی داشته باشند.

تجهیزات عمومی کنترل و حفاظتی:

1-وظیفه ی کلید ها: وظیفه یکلید قطع و وصل کردن ، حفاظت
2-آمپراژ کلید ها: که مثلا کلید تا چند آمپر را به صورت بار نامی منتقل می کند(مثلا کلید های تک پل و دو پل این ها تا 10 آمپر هستند یعنی می توانند تا ده آمپر را قطع و وصل کنند).
3-پارامتر های اتصال کوتاه و خطا

فیوزها:

مورد بعدی فیوز ها هستند که همه با آن ها آشنا هستیم. فیوز ها وسایل حفاظتی هستند که در مقابل اتصالی و خطا ها از شبکه و همچنین افراد حفاظت می کنند. (یعنی هم از جان افراد حفاظت می کنند و هم از سیستم حفاظت می کند).
مهمترین موارد که در مورد فیوزها باید در نظر بگیرید موارد زیر هستند

1-روش کار:

یعنی در واقع به چه صورت باید عمل قطع و وصل را انجام دهند (یعنی در داخل فشنگ قرار میگیرند و یا داخل یک پایه کلید قرار می گیرند به طور کلی به چه نحوی استفاده می شوند).

2-آمپراژ:

که یکی از کلیدی ترین پارامتر های یک فیوز می باشد. این که فیوز تا چه مقدار بار نامی می تواند تحمل کند).

3-سایز:

که فیوز ها سایز های مختلفی دارند اما به طور کلی دارای چهار سایز اصلی هستند(که شامل فیوز های فشنگی نمی شوند زیرا فیوز های فشنگی بر اساس پایه ی سر پیچ شان هستند.

4-منحنی های زمان=جریان:

که نحوه ی قطع و تمایز حفاظتی فیوز ها را مشخص می کنند.
پریزها : مورد بعدی پریز ها هستند پریز ها در واقع همه ما با آن آشنایی داریم و اینکه پریز ها انواع مختلفی دارند.

فاکتورهای مهم در مورد پریزها موارد زیر هستند:

1-وظیفه:

تقسیم بندی پریزها از لحاظ وظیفه مهم است که می شود پریز شبکه کامپیوتری ، پریز برق ، پریز تلفن ، پریز آنتن و… که باید در ابتدا مشخص شود
2-تعداد خروجی و فازهای متصله:

اینکه پریز ما چند خروجی دارد یعنی اینکه دو خانه است یک خانه است و چند فاز به آن متصل می شود که این موضوع نیز یکی دیگر از پارامتر های اصلی است.
حداکثر قدرت قابل تحویل: یعنی اینکه شما تا چند آمپر را می توانید به پریز وصل کنید(مثلا این پریز هایی که در خانه های ما وجود دارند بر طبق استاندارد این ها تا 16 آمپر را می توانند تحویل دهند).
3-چراغ ها و لامپ ها:

در تجهیزات برق ساختمانی چراغ ها دو پارامتر اصلی دارند:

تیپ چراغ ها: محل قرار گیری چراغ می تواند تیپ چراغ را مشخص کند.
تعداد: تیپ و توان مصرفی لامپ ها

لامپ ها رنج وسیعی را شامل می شوند:

تیپ لامپ ها که با توجه به روشی که لامپ برای تبدیل انرژی الکتریکی به نور استفاده می کند، تیپ لامپ می شود.
توان مصرفی بر حسب وات:یعنی برقی که لامپ استفاده می کند چقدر است.
نوردهی برحسب لومن بر متر مربع یا لوکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *